Alternatorul. Mod de funcționare. Defecțiuni frecvente

alternator

Alături de bateria auto și de regulatorul de tensiune, alternatorul mașinii tale face parte din sistemul de încărcare auto. Prin comparație, poți spune despre alternator că este inima autoturismului pe care îl conduci, care asigură alimentarea electrică a tuturor componentelor auto. Ca definiție, alternatorul este un dispozitiv electromecanic care convertește energia mecanică în energie electrică, sub formă de curent alternativ. Alternatorul este pus în mișcare de către motorul termic, prin intermediul unei curele de accesorii, și este capabil să susțină un consum de până la 2 kW, nivelul maxim la care poate ajunge consumul tuturor sistemelor electronice ale unui autoturism modern.

 

Dacă vrei să afli mai multe despre modul de funcționare și defecțiunile frecvente cu care se poate confrunta un alternator, am pregătit pentru tine toate informațiile de care ai putea avea nevoie în acest sens.

Mod de funcționare

 

Sarcinile pe care un alternator trebuie să le execute sunt următoarele:

 

  • Alternatorul produce energie electrică necesară tuturor consumatorilor de la bordul mașinii;
  • Alternatorul produce energie electrică necesară încărcării bateriei de către acumulatori, indiferent de consumul de energie al sistemelor electrice ale autoturismului;
  • Alternatorul produce energie electrică necesară, indiferent de turația de funcționare a motorului termic;
  • Alternatorul generează tensiune electrică în mod constant, indiferent de regimul de funcționare al motorului;
  • Alternatorul trebuie să aibă un raport de putere/masă cât mai mic;
  • Alternatorul trebuie să fie fiabil, să reziste la contaminări și să funcționeze fără zgomot sau nevoia de a fi întreținut.

 

Concret, atunci când pornești motorul mașinii, bateria auto va prelua sarcina de a alimenta atât consumatorii electrici, cât și electromotorul, cunoscut și sub numele de demaror. După ce motorul devine autonom, alternatorul va prelua funcția de furnizor de energie pentru toți consumatorii din interiorul mașinii, dar se va ocupa și de încărcarea bateriei în timpul deplasării.

 

Din ce este alcătuit un alternator?

 

Vei întâlni la majoritatea autoturismelor moderne alternatoare cu rotor cu poli în formă de gheare, care produc un câmp magnetic alternant, ce induce în statorul alternatorului un curent electric sinusoidal.

Concret, un alternator are:

 

  1. Carcasă
  2. Statator – care este compus din tole metalice, înfășurate în conductori din cupru.
  3. Rotor – pentru a putea produce tensiune electrică, rotorul produce un câmp magnetic în jurul alternatorului.
  4. Regulator de tensiune
  5. Rulment
  6. Inele colectoare – fabricate din bronz, acestea intră în contact cu două perii din grafit.
    7. Punte redresoare cu diode – încadrată în carcasa alternatorului, în partea posterioară, face posibilă trecerea de la curent alternativ la curent continuu, care alimentează bateria auto și pe ceilalți consumatori electrici ai mașinii. Totodată, rolul punții mai este și cel de a bloca curgerea curentului din baterie spre alternator, în cazul în care tensiunea alternatorului scade sub tensiunea bateriei.
  7. Ventilatoare 

Defecțiuni frecvente ale alternatorului auto

 

De regulă, o funcționare nefirească a alternatorului este în strânsă legătură cu o altă piesă auto cu defecțiuni, cum poate fi cazul rulmenților, al rotorului, al ventilatorului, al regulatorului de tensiune sau al curelei de transmisie care face legătura între motor și alternator. Dacă nu urmărești toate semnele pe care mașina ți le-ar putea da, riști să ajungi în service cu defecțiuni mult mai serioase decât defectarea alternatorului.

Cel mai comun semn pe care un alternator defect îl poate da este pornirea greoaie de pe loc, în special în sezonul rece, când temperaturile mici pot crea mari probleme la sistemul electric al mașinii.

 

Poți diagnostica și tu un alternator defect. Tot ce trebuie să faci este să ridici capota și să verifici curelele dacă sunt slăbite, rupte sau prezintă alt fel de deteriorări. Dacă ai la îndemână un multimetru, poți verifica dacă în baterie ajunge suficient curent, deși sfatul nostru este să mergi pe mâna unui specialist în problemele la partea electrică a mașinii.


Alternator defect – care sunt simptomele?

 

Cea mai frecventă metodă prin care alternatorul te anunță că va avea nevoie de înlocuire curând este menținerea martorului de bord care indică bateria aprins, chiar și după ce ai pornit motorul mașinii. În mod normal, acest martor de bord ar trebui să fie activ în momentul în care pui contactul. În caz contrar, înseamnă că ai o problemă serioasă la sistemul de încărcare al autoturismului. Pentru a primi un diagnostic corect asupra defecțiunii mașinii, ia legătura cu un electrician auto.

 

Mirosul de încins de la motor ar trebui să te pună pe gânduri, pentru că, cel mai probabil, acesta este un semn că alternatorul are probleme. Mirosul este cauzat de o presiune prea mare pusă asupra curelelor cu care se face transmisia sau de o funcționare defectuoasă a roții de transmisie.

 

Sunetele ciudate care vin de la motor pot fi alte semne pe care alternatorul ți le dă. În locul „torsului” specific, motorul mașinii tale poate începe să scoată zgomote care să te alarmeze. Cel mai probabil, acestea sunt produse de un alternator defect.

 

Un alt simptom al unui alternator care necesită înlocuire constă în fluctuații ale puterii în lumina farurilor sau a luminilor de bord, când autoturismul este la ralanti. În cazul în care sesizezi acest lucru, mergi la cel mai apropiat service auto și cere sfatul unui specialist în problemele la partea electrică a mașinii.

 

Cum să protejezi alternatorul?

 

Suntem siguri că știi deja că iarna trebuie să ai mai multă grijă de mașina ta decât în oricare alt anotimp. Alternatorul este una dintre componentele auto care necesită o atenție deosebită la temperaturi mici, iar un prim pas pe care îl poți face pentru a-i prelungi viața este să nu utilizezi mașina doar pentru deplasări pe distanțe scurte, ci să permiți bateriei auto să se încarce complet, folosind autoturismul și pentru drumuri mai lungi. Altfel, acumulatorul auto va pune presiune pe alternator, iar acesta din urmă se poate defecta mai ușor.

 

E bine să te asiguri de faptul că bornele bateriei sunt curate, pentru a facilita un contact perfect și a permite reîncărcarea acumulatorului în siguranță.

 

În cazul în care nu vei folosi mașina pentru o perioadă mai lungă de două săptămâni, îți recomandăm să deconectezi bateria, izolând corect bornele de contact, pentru a proteja acumulatorul și a prelungi viața alternatorului.

Dacă nu ai făcut toate astea și mașina ta a rămas în pană de curent din vina bateriei auto sau a alternatorului, problema se poate rezolva rapid. Suntem aici să îți livrăm toate componentele auto de care ai nevoie în cel mai scurt timp posibil. Comandă pe ePiesa.ro, iar piesele noi, originale sau aftermarket, vor ajunge la tine mai repede decât te-ai putea aștepta.

Leave a Reply