Ce este distribuția? Care sunt simptomele unei distribuții uzate? La câți kilometri trebuie schimbată?

motor si curele

Ansamblul tuturor pieselor auto care permit schimbarea periodică a gazelor din cilindri poartă numele de sistem de distribuție. Un motor auto cu ardere internă are nevoie permanentă de aer proaspăt sau de un amestec de aer cu combustibil care să ia locul gazelor arse de la nivelul acestuia. Altfel spus, sistemul de distribuție este cel care se ocupă cu introducerea aerului sau a amestecului proaspăt în cilindri și de evacuarea gazelor arse.

In aceast articol puteti citi despre:

Care sunt componentele sistemului de distribuție?
De câte feluri poate fi distribuția?
Ce rol are distribuția?
Ce defecțiuni pot apărea la distribuție?
Care sunt simptomele unei distribuții defecte?
La câți kilometri se schimbă sistemul de distribuție?
Distribuție pe lanț sau pe curea? Care este cea mai bună?

Care sunt componentele sistemului de distribuție?


Sistemul de distribuție are mai multe componente, și anume:

  • Roata dințată de antrenare a arborelui cu came (în cazul distribuției pe curea)
  • Chiulasa
  • Canalele de legătură cu galeria de evacuare
  • Supapa de evacuare
  • Culbutorul supapei de evacuare
  • Axul de evacuare
  • Axul de admisie
  • Supapa de admisie
  • Culbutorul supapei de admisie.

Concret, roata dințată de antrenare este conectată cu ajutorul unei curele de distribuție de arborele cotit. Poziția arborelui cotit trebuie sincronizată cu cea a arborelui cu came pentru ca deschiderea și închiderea supapelor să fie făcută în funcție de poziția pistoanelor în cilindru.

De câte feluri poate fi distribuția?


Poți întâlni două tipuri de distribuție, distribuția pe lanț și distribuția pe curea. Cea pe curea este cea mai comună, fiind și cea mai silențioasă dintre cele două și mult mai ușor de înlocuit sau reparat, deci mai ieftin de întreținut. Rolul principal al curelei de distribuție este acela de a optimiza consumul de carburant prin conectarea arborelui cotit la axul cu came. Distribuția pe lanț este mai puțin folosită în domeniul auto, dar vine cu un avantaj foarte mare, și anume o durată de viață mult mai mare. Cu alte cuvinte, în cazul în care conduci o mașină cu distribuție pe lanț te poți considera ceva mai norocos decât ceilalți șoferi.

În funcție de numărul arborilor cu came și de poziția acestora, sistemele de distribuție pot fi de trei feluri:

  • OHV (OverHead Valves)
  • OHC ( OverHead Camshaft)
  • DOHC (Double OverHead Camshaft)

Sistemul de distribuție OHV

Acest tip de sistem de distribuție are arborele cu came situat în blocul motor, iar antrenarea acestuia se face, în mod obișnuit, cu ajutorul lanțului metalic. Sistemul de distribuție OHV vine în plus față de celelalte sisteme cu tije împingătoare, deci din componența lui fac parte:

  1. arborele cu came
  2. tacheții
  3. tijele împingătoare
  4. culbutorii
  5. arcul supapei
  6. supapa.

Sistemul de distribuție OHC

Majoritatea motoarelor montate pe autoturismele moderne vin cu distribuția cu arborele cu came în chiulasă. Spre deosebire de sistemul de distribuție OHV, cel OHC nu are tije împingătoare, acționarea supapelor fiind făcută de către arborele cu came, cu ajutorul tacheților și al culbutorilor. Componența acestui sistem de distribuție este următoarea:

  1. camă (arborele cu came)
  2. tachet
  3. arcul supapei
  4. tija supapei
  5. galerie de evacuare
  6. talerul supapei
  7. cilindru/camera de ardere

Ce rol are distribuția?


Rolul principal al sistemului de distribuției unei mașini este acela de a asigura buna funcționare și de durată a motorului. Întreg ansamblul de piese auto are un scop precis, acela de a schimba gazele din interiorul cilindrilor. Mai exact, procesul presupune evacuarea gazelor arse și a aerului din motor, urmând ca acesta să primească un amestec proaspăt de combustibil, abur și aer într-un echilibru ideal pentru funcționarea lui. Indiferent dacă vorbim despre un sistem de distribuție cu ardere în doi sau în patru timpi, mecanismul realizează mișcarea dinspre arborele cotit către cel de distribuție, cu ajutorul unei axe cu came și a altor piese, precum culbutorii, supapele sau tacheții. Un motor care are distribuția în doi timpi are supape acționate mecanic, pneumatic, hidraulic sau magnetic.

Ce defecțiuni pot apărea la distribuție?


Ca orice altă componentă auto, și sistemul de distribuție poate întâmpina probleme în ceea ce privește funcționarea perfectă. Principalele defecțiuni cu care te-ai putea confrunta sunt cauzate, în cazul distribuției pe lanț, de uleiul folosit, în directă legătură cu tipul de motorizare sau de distanța parcursă de la ultima înlocuire a sistemului de distribuție, adică de uzura mașinii. În cazul în care conduci o mașină cu distribuție pe curea e important să ai grijă la calitatea pieselor pe care alegi să le montezi, dar și de intervalele de timp la care schimbi cureaua. La fel de importantă ar putea fi și pompa de apă, care are un rol important în ansamblul distribuției mașinii tale și care se schimbă odată cu rolele sau cu cureaua de distribuție. Tocmai de aceea ai auzit, probabil, că o defecțiune a sistemului de distribuție va reprezenta o investiție serioasă, pentru că niciodată nu vei schimba o singură componentă.

Care sunt simptomele unei distribuții defecte?


Sistemul de distribuție se poate defecta chiar mai devreme de parcurgerea celor 60.000 de kilometri sau înainte de împlinirea a patru ani de la ultima înlocuire, în funcție de stilul de condus pe care îl aplici și de calitatea componentelor auto sau a uleiurilor folosite. Atunci când sistemul de distribuție e pe cale să se strice, acesta nu întârzie să îți dea semne pe care ai face bine să nu le ignori. Care sunt acestea?

Zgomotul

Cureaua de distribuție poate menține pe suprafața acesteia particule de praf sau pur și simplu se poate deteriora. Dacă sesizezi un zgomot ciudat care provine de la motor, cel mai probabil cauza este de vină distribuția.

Fumul

Dacă ești șoferul unei mașini cu motorizare diesel iar aceasta a început de curând să elimine fum, această situație ar putea fi un semn că reglajul avansului nu este corespunzător.

Oprirea motorului

Dacă mașina s-a oprit brusc, poate fi un semn rău. Cel mai negru scenariu ar putea fi acela că sistemul de distribuție al autoturismului a cedat, însă veștile rele nu se opresc aici. De cele mai multe ori, acest lucru atrage și distrugerea supapelor, a culbutorilor, a tacheților, a arborilor cu came, a chiulasei sau a pistoanelor. Așadar, nu amâna verificarea în service la timp, pentru a evita costuri serioase.

Uleiul

Pierderea de ulei ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru tine, pentru că aceasta ar putea reprezenta defectarea sistemului de distribuție.

La câți kilometri se schimbă sistemul de distribuție?


E important să respecți indicațiile producătorului de autoturisme sau a specialistului auto în care ai încredere și să schimbi la vreme componente sau întreg sistemul de distribuție al mașinii tale. În mod obișnuit, după parcurgerea a 60.000 de kilometri ar fi bine să te prezinți cu mașina în service pentru o verificare serioasă dacă mașina ta are distribuția pe curea. Dacă s-au împlinit patru ani de la ultima înlocuire a sistemului de distribuție și nu ai „împlinit” cei 60.000 de kilometri, sfatul nostru este același. În cazul distribuției pe lanț, cifrele sunt ceva mai permisive, pentru că schimbarea sau reparația sistemului se face chiar și la 300.000 de kilometri parcurși.

Distribuție pe lanț sau pe curea? Care este cea mai bună?


Distribuția pe lanț are câteva avantaje în fața celei pe curea. În primul rând, prima dintre acestea nu necesită o înlocuire la 60.000 de kilometri, ci la parcurgerea a 250.000-300.000 de kilometri. Fiind foarte asemănător cu lanțul de bicicletă, lanțul de distribuție este mult mai rezistent decât cureaua, ba chiar unii producători susțin că acesta nu va avea nevoie niciodată de înlocuire. Un alt avantaj al distribuției pe lant este acela că lanțul nu va depinde de pompa de apă, adică nu vei fi niciodată nevoit să le schimbi pe ambele simultan.

Cele două mari avantaje ale distribuției pe curea sunt prețul mult mai redus decât cel al distribuției pe lanț, dar și nivelul de zgomot produs în timpul funcționării motorului. O mașină cu distribuție pe curea va fi mult mai silențioasă decât una cu distribuție pe lanț, însă, așa cum am precizat, va avea nevoie de înlocuiri mai dese decât cea din urmă.

Până la urmă, alegerea rămâne la tine! Tu pentru care dintre cele două tipuri de distribuție ai opta?

Leave a Reply