De ce scade antigelul din vasul de expansiune?

Vas expansiune pentru antigelMotoarele autoturismelor funcționează prin transfer de energie, mai exact energia cinetică a pistoanelor este transformată în energie termică. Mișcarea pistoanelor sau amestecul de combustibil și aer redau o cantitate mare de energie, respectiv o temperatură ridicată, ceea ce ajută mașina să se deplaseze. Pentru ca motorul să nu ajungă la „fierbere”, așa cum este denumită popular încălzirea excesivă a metalelor aflate în contact în timpul funcționării motorului, energia termică este preluată de sistemul de răcire. Căldura din interiorul motorului, care trece, de cele mai multe ori, de o sută de grade Celsius, este temperată cu ajutorul lichidului de răcire, care ajunge în radiator și transferată către exteriorul mașinii.

Ce este antigelul?

Rolul cel mai important în cadrul sistemului de răcire al mașinii îl joacă antigelul, un lichid pe bază de apă care are în compoziția sa mai mulți aditivi și solvenți. Este și cazul propylen-glycolul, un aditiv non-toxic care are proprietatea de a ridica temperatura de fierbere a apei din pompa mașinii. Dacă în stare naturală apa fierbe la o sută de grade Celsius, în interiorul motorului, grație antigelului, apa atinge punctul de fierbere chiar și la 140 de grade Celsius.

În sezonul rece, motorul unei mașini are la fel de multă nevoie de antigel, pentru că această substanță permite lichidelor din interiorul autoturismului să înghețe doar atunci când afară sunt -50 de grade Celsius, temperatură care este puțin probabil să se înregistreze în România.

În componența antigelului mai intră aditivi anticorozivi, pe bază de silicați și fosfați, care împiedică formarea depunerilor în interiorul circuitului de răcire. Asta face ca antigelul să fie unul dintre consumabilele de care uiți, pentru că poate rămâne în vasul de expansiune ani întregi, asta dacă nu cumva nivelul acestuia începe să scadă, fapt care îți va fi semnalat de către computerul de bord și care ar trebui să te facă să intervii și să afli cauza problemei cu care motorul mașinii tale se confruntă. Iată care ar putea fi motivele pentru care antigelul s-ar putea pierde.

Antigelul pentru care ai optat nu este compatibil cu materialele motorului

Pe piață există mai multe tipuri de antigel din care poți alege, adică antigel verde, albastru, roz, mov sau galben. Desigur, alegerea ta nu ar trebui să depindă de preferințele în materie de culori, ci de compatibilitatea materialelor din care este fabricat motorul mașinii pe care o conduci cu antigelul pentru care optezi.

Antigelul verde are în compoziție fosfați și silicați, care protejează oțelul și aluminiul, așadar este indicat pentru motorizările din oțel. Antigelul roz sau cel galben nu conține silicați, dar are în compoziție aditivi care îi conferă o garanție mai mare, decât în cazul celui de culoare verde, mai exact te vei putea bucura de proprietățile sale pentru aproximativ 200.000 de kilometri sau cinci ani de la prima utilizare. Cele mai bune antigeluri de pe piață sunt cele albastre sau mov, care sunt hibride, au o protecție anticorozivă superioară și rezistă cel mai mult dintre toate din care poți alege.

Așadar, dacă mașina ta are un bloc motor din oțel, e indicat să utilizezi antigel verde, iar dacă acesta este fabricat din aluminiu, e recomandat să folosești oricare altă culoare, dar niciodată să nu combini antigelurile între ele. Altfel, riști să ai mari bătăi de cap cu sistemul de răcire al mașinii sau chiar să distrugi circuitul și pompa de apă.

Nu ai respectat proporțiile indicate de producător

În general, vei găsi antigel sub formă concentrată, care ajunge să fie diluat în sistemul de răcire, cu ajutorul apei distilate. Dacă motorul nu are suficiente cantități din ambele substanțe, este posibil ca răcirea acestuia să nu fie făcută corect.

Nu verifica niciodată nivelul lichidului de răcire cu motorul pornit, pentru că riscul unor arsuri grave este unul ridicat. Dacă observi că nivelul antigelului scade, verifică întreg circuitul și identifică, dacă este cazul, posibilele fisuri sau etanșări incorecte ale conductelor. Nu folosi niciodată apă de la robinet ca substitut al apei distilate sau a antigelului, pentru că poți distruge întreg motorul.

Leave a Reply