EGR – Ce este, cum functioneaza, la ce ajuta si de ce se defecteaza?

egr

Sursa: http://www.motorship.com

EGR este o supapa controlata electronic si reprezinta acronimul de la Exhaust Gas Recirculation, adica este piesa auto care ajuta la recircularea gazelor de evacuare. Aceasta operatiune este necesara pentru reducerea emisiilor de oxizi de azot, care se produc in timpul arderilor din interiorul motorului masinii, si scaderea temperaturilor din camera de combustie. Cum functioneaza EGR-ul, care sunt simptomele unui EGR defect si ce ar trebui sa stii despre aceasta componenta auto iti vom explica in cele ce urmeaza.

Cum functioneaza EGR-ul?

Atat motoarele care folosesc benzina, cat si cele care folosesc motorina pe post de combustibil, produc oxizi de azot (NOx – de aici si termenul de „noxe”, pe care il folosim pentru a vorbi despre gaze nocive pentru sanatatea noastra). EGR-ul este sistemul care permite reintroducerea gazelor rezultate in urma arderii inapoi in galeria de admisie. Exista, totusi, o diferenta intre cele doua tipuri de motorizari. Mai exact, motoarele diesel se caracterizeaza prin functionarea cu amestec sarac, adica aerul necesar arderii in totalitate a motorinei este in exces. Arderile au loc la o temperatura foarte ridicata, iar aceste doua caracteristici duc la o producere a unei cantitati mai mari de oxizi de azot, ceea ce inseamna ca motoarele diesel sunt mai poluante decat cele pe benzina. Insa, cu ajutorul EGR-ului are loc o scadere semnificativa a emisiilor de NOx, astfel incat in aerul pe care il respiram ajung mai putine gaze nocive pentru sanatatea noastra.

In interiorul galeriei de admisie nu se face recircularea gazelor in mod continuu in timpul functionarii motorului. Unitatea de control electronica (adica ECU) trimite comenzi catre supapa EGR pentru a permite gazelor arse sa intre in admisie. Obturatorul este cel care controleaza debitul de gaze arse in interiorul motoarelor supraalimentate, acesta ajutand si la scaderea presiunii in galeria de admisie, precum si la curgerea gazelor dinspre galeria de evacuare. Sistemul EGR va reduce cantitatea de NOx, insa in cazul in care gazele de evacuare sunt introduse excesiv in admisie, acest lucru poate avea un impact asupra cresterii emisiilor de monoxid de carbon (CO), hidrocarburi (HC) sau particule (PM) produse in urma arderii incomplete a combustibilului, din cauza lipse de oxigen.

EGR-ul isi intra in atributii atunci cand sesizeaza faptul ca motorul are emisii peste medie, respectiv atunci cand sarcina motorului este peste 40%. Ca sa intelegi si mai bine functiile EGR-ului, e bine sa stii ca acesta functioneaza la

  • Diesel – intre 1200 si 3000 de rotatii pe minut
  • Benzina- intre 1800 si 4500 de rotatii pe minut

Din ce este compus un EGR

Principala componenta a unui sistem EGR este supapa de recirculare a gazelor arse, care mai este numita si vana EGR. Cand au fost create, supapele EGR erau cu actionare electro-pneumatica, ceea ce era foarte avantajos pentru partea electronica a masinii, pentru ca o izola de componentele cu temperaturi mai inalte. Astazi, motoarele moderne sunt dotate cu supape actionate electric si comandate direct din unitatea de control electronica a motorului.

Principalul avantaj al supapelor EGR cu actionare electrica este timpul de raspuns mai mic, care este sub 100 de milisecunde. Acest lucru este important atunci cand conducatorul doreste un cuplu de motor maxim, adica atunci cand supara EGR are o inchidere completa.

Unele EGR-uri au in componenta lor mai multe tuburi centrale, prin care circula gazele de evacuare. Lichidul de racire curge pe langa acestea si preia, astfel, o parte din caldura gazelor de evacuare.

EGR la motorul pe benzina

Majoritatea motoarelor care functioneaza pe benzina au o cantitate a emisiilor de NOx relativ scazuta, pentru ca este folosit amestecul stochiometric, asadar utilizarea unui sistem EGR nu este necesara. Totusi, exista si exceptii de la regula. Motoarele pe benzina cu injectie directa pot avea nevoie de EGR, din cauza modului de functionare cu amestec stratificat.

Tipuri de EGR

Masinile folosesc, in ziua de astazi, doua feluri de recirculare, si anume:

  • Sistemul de recirculare simplu – care are urmatorii pasi de functionare – admisie – combustie – emisie – reciclarea gazelor – admisie.
  • Sistemul de recirculare cu racire intermediarala care mai intervine o etapa, intre primul proces de emisie si etapa de recirculare a gazelor.

O temperatura mai mica va diminua volumul gazelor, pentru ca, asa cum probabil stii deja, volumul gazelor creste direct proportional cu temperatura acestora, motiv pentru care s-a adaugat etapa de racire intermediara a gazelor. Cand acestea ies din camera de ardere, au aproximativ 750 de grade Celsius, dar sunt racite pana la 150-170 de grade Celsius in cateva secunde. O parte dintre aceste gaze ajung inapoi in sistemul de admisie al masinii, in scopul de a fi refolosite. Aici intervine EGR-ul, al carui scop principal este acela de a permite sau nu gazelor sa patrunda inapoi in sistemul de admisie.

EGR defect – care sunt simptomele

Principalul efect al unui EGR defect, care presupune situatia in care clapeta ramane inchisa, iar gazele nu mai reusesc sa circule, ci sunt eliminate direct, imediat dupa combustie este scaderea simtitoare a cuplului, ceea ce inseamna ca puterea masinii este redusa.

Daca unul sau mai multe din simptomele acestea apare la masina pe care o conduci, ar fi bine sa faci o vizita cat mai curand intr-un service auto, pentru a remedia problema. Cel mai probabil, mecanicul te va indruma sa faci o comanda de un EGR nou sau aftermarket.

Efecte negative ale EGR-ului

Din cauza faptului ca EGR-ul introduce un procent de gaze de esapament nefiltrate inapoi in galeria de admisie, la curatarea acesteia se pot constata depuneri masive de funingine pe peretii acesteia, mai ales daca masina are mai mult de 80.000 de kilometri la bord. Din pacate, aceasta situatie nu va duce doar la diminuarea rolului de reducere a noxelor si la scaderea consumului de combustibil.

Recomandari

Daca vrei sa eviti aceste inconveniente care pot aparea, iti recomandam sa cureti periodic circuitul de admisie turbo-intercooler-EGR-colector admisie, cu ajutorul unor aditivi de curatare, care pot fi pulverizati confort fisei tehnice a produsului. Totodata, poti curata circuitul manual, cu solutii dedicate in acest sens, in propriul garaj sau la un service auto de incredere.

Leave a Reply