ITP 2018 – Tot ce trebuie să știi despre inspecția obligatorie

ITP 2018

sursa foto: https://pixabay.com/en/auto-mechanic-car-mechanic-mechanic-2829141/

După cum probabil știi deja, toate autoturismele care circulă pe șoselele din România sunt nevoite să aibă Inspecția Tehnică Periodică (ITP) valabilă, care trebuie refăcută o dată pe an, dacă mașina ta este mai veche de 12 ani, sau la trei ani după prima înmatriculare, în cazul unui autoturism nou. Dacă vrei ca mașina ta să treacă foarte ușor prin verificările de rigoare și să primească din prima ITP-ul, trebuie să cunoști toate detaliile referitoare la ce urmează să se întâmple în cadrul inspecției, așa că ți-am pregătit toate informațiile de care ai nevoie pentru a scăpa de bătăi de cap. Află de mai jos ce presupune efectuarea unui ITP în 2018.

1. Cât costă să faci ITP-ul
2. Unde se poate face ITP-ul
3. Ce echipamente se folosesc în cadrul efectuării ITP-ului
4. Care sunt neregulile pentru care mașina ta ar putea fi refuzată la ITP
5. Ce se verifică în cadrul ITP-ului
6. Care sunt actele de care are nevoie la un ITP

Cât costă să faci ITP-ul

Prețul unei inspecții diferă de mașina pe care o conduci. Dacă vrei să primești permisiunea de a folosi un autovehicul pe drumurile publice, va trebui să plătești sumele pe care ți le-am indicat în tabelul de mai jos. În cazul în care nu treci de primele verificări, la următoarele inspecții va trebui să plătești o taxă suplimentară, după cum vei vedea mai jos.

ITP preturi si tipuri de autovehicule

Unde se poate face ITP-ul?

Doar stațiile autorizate au permisiunea de a efectua inspecțiile periodice obligatorii, iar fiecare dintre acestea au primit opțiunea de a autoriza anumite clase de vehicule, după cum urmează:

Clasa I – motociclete sau mopeduri

Clasa II – autoturisme și autovehicule cu masa de maximum 3,5 tone

Clasa III – Autovehicule cu masa maxim autorizată mai mare de 3.5 tone

Mai există o categorie de autovehicule care trebuie inspectate în regim special, pentru că aparțin unei clase speciale, cum este cazul autovehiculelor de competiție, automobile de epocă (adică cele înscrise în Retromobil), sau autovehiculele cu caracter militar.

Ce echipamente se folosesc în cadrul efectuării ITP-ului

Indiferent de categoria din care face parte autovehiculul pentru care vrei să efectuezi inspecția, așteaptă-te ca acesta să treacă, pe rând, pe la:

  • Analizatorul de gaze pentru măsurarea nocelor – valabil pentru vehiculele care folosesc benzină sau GPL pe post de combustibil;
  • Opacimetru – valabil pentru măsurarea noxelor vehiculelor care folosesc diesel pe post de combustibil;
  • Stand de frână cu role – pentru măsurarea perfomanțelor de frânare;
  • Aparatul de reglat faruri;
  • Elevator sau cric – pentru verificarea jocurilor din articulații.

Care sunt neregulile pentru care mașina ta ar putea fi refuzată la ITP

Dacă ai una din problemele semnalate mai jos, ar fi bine să le rezolvi înainte de a ajunge să faci ITP-ul, pentru că, mai mult ca sigur, vei fi refuzat de la intrarea pe poarta stației autorizate. Așadar, nu au cum să ia ITP-ul mașinile care:

  • Au parbrizul fisurat;
  • Au farurile sparte sau crăpate;
  • Au anvelope cu alte dimensiuni, mai mici sau mai mari, decât cele recomandate de Cartea de Identitate a mașinii;
  • Au anvelope diferite pe trenul anterior, față de cel posterior; excepție de la această regulă fac autovehiculele prevăzute astfel de către producător;
  • Au alt sistem de iluminare și/sau lumini decât cele omologate pe autovehicul;
  • Au folii sau alte forme de reducere a transparenței aplicate pe suprafețele vitrate (adică pe geamuri);
  • Au urme de coroziune pe elementele vizibile sau pe cele de rezistență.

Ce se verifică în cadrul ITP-ului

Când ajungi cu mașina la ITP, trebuie să te asiguri că nu vei plăti taxa aferentă sau nu vei bate drumul până acolo degeaba, așa ai grijă ca autoturismul tău să nu aibă vreo carență în ceea ce privește:

  • Eficiența sistemului de frânare – treci pe la un service auto și asigură-te că discurile și plăcuțele de frână răspund perfect la comenzile tale;
  • Sistemul de frânare nu prezintă niciun dezechilibru – toate roțile acționează identic;
  • Sistemul de iluminare nu are defecțiuni – farurile și stopurile se aprind cum trebuie;
  • Sistemul de direcție și/sau cel de suspensie nu are cusur – pivoții, bieletele, capetele de bară, bucșele, amortizoarele, bara stabilizatoare sau caseta de direcție funcționează perfect;
  • Noxele pe care mașina le elimină se încadrează în limitele admise de normele europene;
  • Seria de caroserie coincide cu cea a motorului.

Care sunt actele de care are nevoie la un ITP

Înainte de verificările amintite mai sus, trebuie să te asiguri că ai la tine toate actele necesare, fără de care specialiștii nu vor începe inspecția. Iată care sunt acestea:

  • Cartea de identitate a vehiculului în original. Dacă mașina este achiziționată în leasing, o copie a acesteia va fi suficientă;
  • Certificatul de înmatriculare în original;
  • Actul de identitate al persoanei care se prezintă la unitate pentru efectuarea ITP-ului;
  • RCA-ul autovehiculului valabil.

Leave a Reply