Seria de șasiu sau VIN – ce este, unde o găsești și ce înseamnă

Motor masina

Foarte mulți șoferi cred despre seria de șasiu (denumită şi Număr Unic de identificare al unui vehicul – VIN – Vehicle Identification Number) că nu este altceva decât un număr cu 17 cifre care compun o simplă înșiruire. De fapt, seria de șasiu este un cod numeric al autoturismului, unic și personal, la fel cum este și CNP-ul. Fiecare serie de șasiu în parte este o adevărată carte de vizită a mașinii, iar ca să înțelegi mai bine ce reprezintă fiecare grup de cifre pe care îl vei întâlni când citești o serie auto de acest tip, am pregătit pentru tine toate informațiile de care ai nevoie.

De când se folosesc seriile de șasiu (VIN)

Producătorii de mașini din întreaga lume au început să ștanțeze seria unică de caroserie încă din anii `50, însă standardizarea seriilor așa cum le poți întâlni astăzi a fost impusă abia în anii `70. Mașinile de epocă sau primele autoturisme Dacia aveau serii scurte, în funcție de ordinea în care erau scose pe poarta fabricii, a câte patru sau cinci caractere. Statele Unite ale Americii și Europa au stabilit că e nevoie de o siguranță suplimentară a autoturismelor, iar șoferii au nevoie de mai multe informații, atunci când citesc o serie de șasiu. Astfel s-a ajuns la ceea ce cunoaștem astăzi în materie de serii de caroserie, care, practic, spun întreaga poveste a mașinii în doar 17 caractere.

Unde găsești seria VIN sau seria de șasiu?

Mașinile nu se diferențiază doar prin culoare, capacități ale motoarelor sau echipări, ci și prin localizarea seriei de șasiu. Dacă vrei să îți cumperi o mașină și vrei să te asiguri că știi ce iei, e bine să cauți în următoarele locuri ale autoturismului pe care ai pus ochii seria de șasiu:

– la Audi – în partea din stânga bordului, vizibilă prin parbriz și cum deschizi capota, pe centrul peretelui despărțitor dintre motor și habitaclu, sub ansamblul de ștergătoare;

– la BMW – în partea din stânga bordului, vizibilă prin parbriz, sub capotă pe panoul peretelui despărțitor, pe oala amortizorului față;

– la Nissan – în habitaclu, sub scaunul pasagerului sau sub capotă, pe panoul peretelui despărțitor;

– la Mercedes-Benz – lângă stâlpul din stânga parbrizului;

– la Volkswagen – pe stâlpul din stânga, vizibil prin parbriz, pe interiorul aripii din dreapta sau pe stâlpul central din dreapta.

Mai poți găsi seria de șasiu, în cazul altor mărci:

– pe peretele ignifug (tabla despărțitoare dintre motor și habitaclu), vizibilă cum se deschide capota, sub ștergătoare;

– sub scaunul pasagerului, sub o bucată de mochetă care se ridică;

– pe stâlpul central al mașinii, cum se deschide portiera;

– în portbagaj, în lateral;

– pe interiorul aripii din față, cum te uiți în spatele rotii, spre portieră;

– pe oala amortizorului;

– alte locații în care este pusă o plăcuță nituită sau un abțibild, dar care nu este luat în calcul de RAR.

Seria de șasiu (seria VIN) „vorbește” despre originea mașinii

Primul caracter al CNP-ului ne spune totul despre genul persoanei al cărei cod îl citim. Primul caracter al unei serii de șasiu ne spune în ce stat a fost fabricată mașina. Poți „decoda” mai ușor această informație folosindu-te de lista de mai jos.

S – Marea Britanie

1 sau 4 – Statele Unite

2 – Canada

3 – Mexic

J – Japonia

W – Germania

K – Coreea de Sud

Z – Italia

Al doilea caracter din seria de șasiu ne ajută să identificăm producătorul autoturismului, după cum urmează:

A – Audi sau Jaguar

B – BMW

H – Honda

V – Volvo sau Volkswagen

D – Mercedes-Benz

N – Nissan

T – Toyota

Cel de-al treilea caracter ne ajută să aflăm ce fel de vehicul este cel din fața noastră. Putem identifica un camion, un TIR, un autobuz, un autoturism și așa mai departe. Fiecare producător de mașini are propriile sale însemnări. De exemplu, un vehicul produs de BMW care are al treilea caracter un A este un autoturism de persoane.

Caracterele următoare, până la al optulea dintre ele, îți vor spune totul despre caroserie, adică dacă e sedan, break, coupe ori cabriolet, despre motorizarea mașinii, despre culoarea acesteia, dar și despre dotările opționale cu care aceasta a ieșit din fabrică. De exemplu, caracterul G înseamnă că mașina este un sedan, 8 înseamnă că are o motorizare V8, iar următoarele cifre înseamnă nivelurile de echipare.

Caracterul cu numărul 9 este unul de securitate prin care producătorul confirmă acuratețea celorlalte opt care l-au precedat. Următorul dintre ele îți va arăta anul de fabricare al mașinii. Numerotarea autoturismelor a început din anul 1971, însă a devenit obligatorie abia în 1977. Dacă al zecelea caracter al seriei de șasiu este 1, înseamnă că mașina a fost fabricată în anul 1971 sau în 2001, 2 înseamnă că a fost produsă în 1972 sau în 2002 și așa mai departe, până la cifra 9, care înseamnă că mașina a fost fabricată în 1979 sau în 2009. Mai poți întâlni la acest caracter litere, iar această informație ar fi „tradusă” astfel:

A = 1980 sau 2010

B = 1981 sau 2010

C = 1982 sau 2011

(…)

Y = 2000 sau 2030

Literele folosite până în această etapă nu pot fi I, O, Q, U sau Z, pentru că numărul trebuie să se repete la fiecare 30 de ani, deci sunt folosite doar 21 de caractere, la care se adaugă numere de la 1 la 9. Un alt motiv pentru care aceste litere nu au fost folosite în seriile de șasiu este acela că pot fi ușor confundate cu cifre, I cu 1, O cu 0 sau O cu Q.

Al 11-lea caracter este pentru a identifica uzina în care a fost asamblată mașina, producătorii numerotându-și fiecare fabrică într-un anumit fel.

Urmează caracterele 12, 13, 14, 15, 16 și 17 care, de fapt, sunt seria unică a mașinii, corespondentul ultimelor șase cifre din CNP-ul nostru, care ne fac întregul cod unic.

Leave a Reply