Sonda Lambda – ce este, ce face, unde este situată, de ce este necesară, când trebuie schimbată, tipuri și defecțiuni – ePiesa.ro


Sonda lambda este un senzor de oxigen care face parte din motorul unui autoturism și care asigură un consum redus de combustibil, dar și eliminarea unei cantități mici de gaze poluante după arderea combustibilului. Deși este o componentă mică a motorului auto, îți poate da mari bătăi de cap, atunci când se defectează sau se înfundă, pentru că mașina începe să nu mai „tragă”, iar consumul crește. Dacă ți s-a aprins martorul de bord care anunță o defecțiune a motorului, cel mai probabil trebuie să ajungi cu mașina în service unde mecanicul îți va schimba Sonda Lambda.

Informațiile de mai jos te vor ajuta să răspunzi la următoarele întrebări:

Ce este și ce face Sonda Lambda?

Unde este situată Sonda Lambda?

De ce este necesară Sonda Lambda?

Când trebuie schimbată Sonda Lambda?

Tipuri de Sonde Lambda

Ce defecțiuni pot apărea la Sonda Lambda?

Cum știu dacă Sonda Lambda este defectă?

Ce tip de Sonda Lambda se potrivește pe mașina mea?

De ce să înlocuiesc Sonda Lambda?

Ce este și ce face Sonda Lambda?

Sonda Lambda este o componentă a motorului sub forma unui senzor responsabilă cu măsurarea cantității de oxigen aflat în gazele evacuate pe țeava de eșapament a mașinii tale. Senzorul este amplasat pe tubulatura de evacuare și transmite informații utile către Unitatea de Control a Motorului, cunoscută mai degrabă după acronimul ECU, cum o vei găsi și în cartea mașinii. Concret, Sonda Lambda constă într-un conductor de curent electric a cărui intensitate poate varia, în funcție de cantitatea de oxigen care trece prin sondă. La interiorul unei Sonde Lambda se află un material ceramic cu textură poroasă, fabricat din dioxid de zirconiu. Moleculele de oxigen care traversează sonda controlează intensitatea curentului din interiorul acesteia. Când motorul este abia pornit sau în sezonul rece, Sonda Lambda este ajutată de o rezistență aflată în interiorul acesteia care o aduce la temperatura optimă de funcționare, adică până când gazele de eșapament ating temperaturi de 400-500 de grade Celsius. Dacă ești șoferul unei mașini cu motorizare Euro 4 sau Euro 3 e bine să știi că mașina ta are două sonde, una amplasată înaintea catalizatorului, care optimizează amestecul de aer și combustibil, iar cea de-a doua poziționată după catalizator, care asigură eficiența acestuia.

Unde este situată Sonda Lambda?

Dacă ai o mașină mai veche de anul 1996, vei găsi Sonda Lambda înainte de catalizator, în sistemul de evacuare. Dacă conduci un autoturism apărut după 1996, când au început să se utilizeze sistemele de diagnosticare OBDII, Sonda Lambda este în spatele convertorului catalitic.

De ce este necesară Sonda Lambda

Problema poluării mediului i-a determinat pe constructorii de mașini să găsească o soluție eficientă pentru a reduce emisiile de gaze eliberate în atmosferă. Gazele arse incomplet reprezintă una din cele mai mari surse de poluare la nivel mondial, așa că acum mai bine de 25 de ani specialiștii au dezvoltat senzorul care poartă numele de Sonda Lambda. Astăzi, tehnologia permite sondei să reducă cu până la 90% din emisiile de gaze toxice care ajung în aer. Acesta poate măsura cantitatea de oxigen evacuat în urma procesului de ardere al motorului, dar asigură și sporirea eficienței catalizatorului și reduce emisia de noxe. Atunci când autoturismul funcționează la o viteză mare, sistemul este dezactivat automat pentru a preveni sărăcirea amestecului de aer și combustibil și pentru a putea fi menținută o viteză de deplasare constantă. Sonda Lambda va comanda motorului să injecteze mai multă benzină până când amestecul este convenabil pentru regimul de moment al motorului.

Dacă Sonda Lambda va detecta prea mult oxigen în gazele evacuate, înseamnă că motorul funcționează cu un amestec prea sărac, deci va mări cantitatea de combustibil consumată, iar dacă aceasta depistează prea puțin oxigen, înseamnă că amestecul este prea sărac, iar ECU va reduce cantitatea de benzină consumată.

Când trebuie schimbată Sonda Lambda?

Specialiștii în domeniul auto recomandă verificarea Sondei Lambda la fiecare 30.000 de kilometri pe care îi parcurgi sau la fiecare doi-trei ani de funcționare a mașinii, dar și schimbarea imediată a acesteia, dacă sunt sesizate probleme de funcționare a acesteia. De asemenea, dacă observi că mașina a început să consume brusc mai mult combustibil decât făcea până acum, cel mai probabil e de vină sonda, care anunță o defecțiune. Mai poate fi vorba de o proastă funcționare a la etanșarea admisiei de aer sau a circuitelor de reglaj vacuumatic, cunoscute și sub denumirea de „aer fals”, care induc în eroare Sonda Lambda. Aceasta ajunge să transmită informația către ECU că amestecul este prea sărac. Astfel, se va pompa mai multă benzină, iar motorul va ajunge să funcționeze cu detonații în evacuare sau se va „îneca”, ceea ce va duce în scurt timp la uzura prematură a acestuia și deteriorarea catalizatorului. Deci nu ignora semnele pe care ți le dă mașina și programează cât mai curând o vizită la service-ul auto, unde specialiștii pot pune un diagnostic corect și te pot îndruma să cumperi o Sonda Lambda potrivită pentru modelul de mașină pe care îl conduci.

Tipuri de Sonde Lambda

Există cinci tipuri de sonde Lambda, fundamental diferite. În funcție de fiecare tip în parte, sondele variază în ceea ce privește elementul de ceramică, cel de încălzire și tubul de protecție.

1. Sonda Lambda neîncălzită

Primul tip de sondă apărută, aceasta a fost pentru prima dată fabricată în anul 1976 de compania Bosch și se caracterizează printr-un element ceramic cu dioxid de zirconiu, ideal pentru generarea tensiunii într-un mediu cu un conținut ridicat de gaz, adică acolo unde oxigenul este insuficient.

2. Sonda Lambda încălzită

Tot compania Bosch a scos pe piață și acest tip de sondă, care se caracterizează printr-un element de încălzire, adică o rezistență, special aflat în interiorul senzorului, care facilitează atingerea unei temperaturi optime de funcționare în maximum 60 de secunde.

3. Sonda Lambda Planară

Compania Bosch a continuat să îmbunătățească sondele produse, introducând pe piață în 1997 acest tip de Sonda Lambda, care, spre deosebire de modelele care au fost lansate înainte, utilizează tehnologie senzorială și este mult mai plată decât celelalte, de unde își ia și denumirea. Sonda Lambda Planară este din ceramică și dioxid de zirconiu.

4. Sonda Lambda Planară cu Bandă Largă

Acesta este cel mai nou design de senzor de oxigen și oferă motoarelor pe care este montată exactitatea necesară pentru a întruni cele mai recente cerințe privind emisiile admise. Pentru producerea lor se utilizează tot un element ceramic planar și dioxid de zirconiu, combinație care ajută reducerea emisiilor în cazul pornirii la rece și încălzirea mult mai rapidă a senzorilor. Acest tip de Sondă Lambda este folosit la motoarele nou apărute, care permit injecția directă de carburant.

5. Sonda Lambda cu Titan

Spre deosebire de celelalte tipuri de sondă, acesta utilizează un tip diferit de tehnologie pentru detectarea oxigenului care, în loc să genereze un semnal de tensiune care se modifică odată cu raportul dintre oxigen și carburant, modifică rezistența senzorului. Sonda Lambda cu titan este utilizată pe mai puțin de 0,5% din mașinile din lume care au acest tip de senzor.

Ce defecțiuni pot apărea la Sonda Lambda?

Sonda Lambda se poate defecta dacă motorul consumă excesiv ulei sau dacă în compoziția combustibilului sunt prezenți aditivi, cu alte cuvinte, dacă benzina cu care alimentezi nu este una de cea mai bună calitate sau dacă este slab rafinată. De asemenea, factorii de mediu pot constitui o cauză a deteriorării sau chiar distrugerii sondei. Dacă obișnuiești să conduci pe șosele murdare, unde se aruncă sare în sezonul rece sau unde există mult praf ori noroi, e posibil să treci pe la service mai devreme decât îți imaginai. Chiar și manevrarea incorectă, tensiunea mecanică sau șocurile termice pot fi un motiv pentru ca Sonda Lambda să aibă nevoie de reînnoire.

Odată ajuns la service, mecanicul îți poate testa sonda cu un volt-ohm-metru digital sau cu un scopmetru digital. Dacă specialistul sesizează o problemă la sondă, e necesar să o schimbi cât mai curând, pentru că astfel vei reuși să faci o economie de 10-15% din carburantul pe care îl consumi, având o Sondă Lambda care nu funcționează cum ar trebui. De asemenea, schimbând-o la timp, vei reduce posibilitatea de a deteriora catalizatorul mașinii pe care o conduci.

Cum știu dacă Sonda Lambda este defectă?

Din păcate, simptomele unui senzor nu sunt întotdeauna evidente, însă e cazul să schimbi Sonda Lambda imediat ce observi că:

  • Emisiile mașinii au o concentrație prea mare de monoxid de carbon
  • Catalizatorul este deteriorat
  • Mașina consumă mai mult combustibil decât în mod normal
  • Motorul funcționează neregulat
  • Mașina nu mai accelerează.

Ce tip de Sonda Lambda se potrivește pe mașina mea?

Dacă nu știi de tip de Sondă Lambda trebuie să cumperi pentru mașina pe care o conduci, ai o variantă de a merge la sigur. Compania Bosch a creat 9 tipuri de sonde universale care îndeplinesc cerințele de funcționare impuse de normele europene și care sunt foarte rezistente la efectele temperaturilor extreme sau ale vibrațiile care vin de la motor, pe care le poți găsi și pe epiesa.ro.  

De ce să înlocuiesc Sonda Lambda?

Odată dezechilibrată balanța dintre aer și combustibil, consumul mașinii tale va crește. Dacă nu vrei să-ți cheltuiești toți banii la benzinărie, fă-ți o programare la mecanic și schimbă sondele Lambda cât mai curând. Mai mult decât atât, imediat după reînnoirea sondei te vei bucura de un demaraj mai lin al mașinii tale, iar motorul care se „îneacă” va fi doar o amintire pentru călătoriile tale cu mașina.

Leave a Reply