Taxa de înmatriculare – cât va trebui să plătești la prima înmatriculare

taxe pentru masinaDe la 1 ianuarie 2019, taxa auto pentru prima înmatriculare ar putea fi introdusă din nou pentru autoturismele înregistrate pentru prima dată în România. Deși istoria acestei taxe a fost una destul de tumultuoasă, se pare că Ministerul Mediului vrea să o readucă în actualitate, ce-i drept sub o altă denumire, și anume cea de taxă timbru de mediu. Cât va trebui să plătești pentru înmatricularea unei mașini, în funcție de nivelul acesteia de poluare, și cum s-a modificat de-a lungul timpului taxa pentru prima înmatriculare îți vom spune în cele ce urmează.

Cu taxă sau fără taxă – aceasta e întrebarea!

Un an și jumătate, atât a durat minunea care a presupus faptul că șoferii care au cumpărat mașini second-hand din străinătate să nu au fost nevoiți să plătească taxa de primă înmatriculare. Efectul acestei măsuri s-a simțit, însă, în foarte scurt timp, iar autoritățile au decis că trebuie să revină asupra ideii cât mai curând.

Deși inițial exista suspiciunea că taxa de primă înmatriculare va fi reintrodusă la începutul verii lui 2018, aceasta a fost amânată până la 1 ianuarie 2019, după cum au declarat reprezentanții Ministerului Mediu de curând, cu o perioadă maximă de tranziție până la finele lunii martie. „Eu mi-am pus termen și știți că, atunci când îmi pun termen, mi-am luat angajamentul, o și fac, ca undeva până la sfârșitul anului să găsim forma finală, ca la începutul anului viitor să știm exact ceea ce avem de făcut, cum gândim proiectele de mediu. Să intre în vigoare de la 1 ianuarie [2019] – sau poate ca perioadă de tranziție 31 martie [2019] -, ca lumea să se acomodeze, pentru că așa este normal”, spunea Grațiela Gavrilescu, ministrul Mediului, la începutul lunii septembrie.

Ce s-a întâmplat după eliminarea taxe de înmatriculare în 2017?

Impactul eliminării taxei auto a fost imediat resimțit, pentru că România a reușit performanța ca doar într-un an și jumătate să aibă cel mai vechi parc auto înregistrat în ultimii zece ani. Vârsta medie a autoturismelor înmatriculate astăzi în România este de 13 ani, deși în anul 2007 aceasta era de opt ani.

Abrogarea taxei de timbru i-a motivat pe șoferii de la noi să investească în mașini la mâna a doua, care ar mai fi avut nevoie de puține retușuri și câteva piese auto noi pentru a circula pe drumurile publice. Cifrele arată că românii au cumpărat de la 1 februarie 2017 și până astăzi mai mult de 350 de mii de mașini din străinătate, majoritatea având nivelul de poluare Euro 2 sau Euro 3. Cifre suficient de îngrijorătoare pentru autorități, care au impus reintroducerea taxei auto pentru înmatriculare. Totodată, programul Rabla a fost suplimentat cu tichete noi și prelungit până la finalul anului 2018, tocmai pentru ca viteza cu care parcul auto român se înnoiește să fie combătută. Românii cumpără anual 25.000 de mașini noi, adică de 20 de ori mai puține decât cele la mâna a doua care sunt aduse din străinătate.

Cum se calcula vechea taxă de înmatriculare?

Formula de calcul pentru stabilirea valoarea taxei auto anulată în a doua lună a lui 2017 cuprindea norma de poluare (EURO), anul de fabricație și capacitatea cilindrică a autoturismului care urma să fie înmatriculat. Șoferii care au dorit restituirea fostei taxe au avut ocazia să se adreseze autorităților administrative până la data de 31 august 2018.

Cum puteai opta pentru restituirea taxei auto

Încă din luna ianuarie a anului 2018, autoritățile au început să restituie taxa specială pentru autoturisme, în vreme ce timbrul de mediu a început să fie returnat posesorilor de autovehicule din septembrie 2018. Puteau opta pentru recuperarea sumelor inclusiv cei care vânduseră între timp mașinile, însă doar dacă depuneau cererea de restituire până la 31 august 2018.

Care va fi valoarea taxei de înmatriculare?

Momentan, nu există informații exacte referitoare la valoarea acestei taxe sau la persoana care va trebui să o achite. Se vehiculează ideea că aceasta ar putea fi cuprinsă între 50 și 3.000 de euro, în funcție de norma de poluare a mașinii. Totodată, autoritățile iau serios în calcul aplicarea metodei germane, aceea de a impune o taxă pentru intrarea în centrul orașelor mari sau interzicerea accesului cu autoturisme mai vechi de un anumit an sau cu un nivel ridicat de poluare în mijlocul orașelor.

Dacă ai cumpărat de curând o mașină la mâna a doua din străinătate și te gândești să o înmatriculezi, ar fi indicat să nu lași anul 2018 să se încheie, dacă vrei să economisești banii pe care altfel i-ai da pentru taxa de primă înmatriculare.

Leave a Reply